Czas coś stworzyć. Siedzisz nad pustą kartką i myślisz… Brakuje Ci tematu na nowy rysunek. Chciałbyś znaleźć dobrą inspirację, ale z wyjaśnieniem i omówioną techniką.
Idealnie trafiłeś!
Tu zamieszczamy rysunki, które tworzą młodzi artyści po kursach na ASP i prowadzący lekcje rysunku. Co tydzień dodajemy nowe zdjęcia, zatem w razie kryzysu twórczego, nie zapomnij nas odwiedzić.
Więcej przykładów rysunków o ciekawych rozwiązaniach znajdziesz też tu:
Rysunek – unikalne prace w różnych technikach.
Nawet to, że świadomie obserwujesz rysunki rozwinie Cię artystycznie. Staraj się wyciągać wnioski, z każdego obrazu, które później przeniesiesz na własną twórczość.
Przejdź do interesującego Cię rysunku
Jak malować akwarelą? Tutorial wideo.
Akwarela jest uznawana za technikę na pograniczu rysunku i malarstwa. Do obrazu warto zrobić sobie podrys ołówkiem, który ułatwi pracę, a później wypełnić go plamą. Kurs malarstwa akwarelowego w szkole rysunku rozwinie Twoją cierpliwość i wrażliwość, ponieważ ta technika nie należy do najłatwiejszych.
Rysunek nr 1 - Dom widokowy - oryginalna gra kompozycją
Obraz w obrazie. Albo rysunek wychodzący poza kartkę. Takie wrażenie sprawia poniższa akwarela. Już możesz sobie dodać innowacyjne rozwiązanie w rysunku do kolekcji! Niebo wygląda jak ekran, ustawiony w tle, ponieważ kończy się białą ramką. Pozostałe elementy krajobrazu nachodzą na obramowanie i, oprócz wrażenia wychodzenia z kadru, wciągają patrzącego do środka. Zupełnie jakby uczestniczyło się w namalowanej scenie.
Rysunek nr 2 - Realia średniowiecza - rysowanie flamastrami
Przed Tobą wspaniały rysunek flamastrami, który łączy umiejętność rysowania architektury i sceny rodzajowej. W tej technice nie możesz pozwolić sobie tak często na błędy, jak wykonując rysunek ołówkiem, ponieważ każda kreska jest niezmazywalna.
Flamaster to też bardzo wdzięczna technika. Rysunek nią prowadzony jest czysty i lekki, bardzo szybko możesz uzyskać zadowalający efekt. Dlatego flamastrów używa się przy projektowaniu do szkiców pomysłów, w concept arcie.
Kurs rysunku CONCEPT ART
To kurs dla hobbystów i osób, które chcę profesjonalnie pracować w branży projektowej.
Zarabiaj na pasji!
Dlaczego masywna świątynia w tle nie przytłacza?
Przyjrzyj się rysunkowi uważnie (jeśli klikniesz w zdjęcie, to się powiększy). Jest podzielony na dwa kolory: czarny i szary.
To, co znajduje się w tle narysowano jaśniejszą barwą. Podobnie jak w perspektywie powietrznej.
Nauka rysunku to także teoria, która pomoże Ci świadomie korzystać z narzędzi malarskich. Pierwszy plan rysunku wychodzi do przodu, ponieważ jest mocniejszy. Wyobraź sobie, że wszystko zostało narysowane jednym odcieniem. W przypadku flamastrów, których intensywność zwiększysz jedynie przez nakładanie kolejnych warstw, cały obraz zacznie się zlewać.
Możesz przekonać się o tym, robiąc eksperyment, który będzie wspaniałą lekcją rysunku. Narysuj kilkuplanowy obrazek (ten lub dowolny):
- Rozróżniając plany intensywnością koloru.
- Traktując wszystkie jednakowo.
Rysunek nr 3 - Budowa makiety - zabawa skalą
Na poprzednim rysunku mogłeś zobaczyć tę samą budowlę – Kolegiatę w Tumie pod Łęczycą. Wtedy była ona jedynie tłem dla pierwszoplanowej sceny rodzajowej. Tutaj widzimy ją w centrum od innej strony. Została też częściowo zmieniona skala obiektu. Rysownik wykorzystał ją, aby z przytłaczającej turystę romańskiej bazyliki zrobić dzieło ludzkiej ręki. Praca niczym z kursu na ASP budzi śmiech, a z drugiej strony głębsze refleksje. Wygląda tak, jakby człowiek chciał podkreślić swoje panowanie nad kościołem, który sam zbudował.
Makiety wielkich architektów
Taką konwencję wykorzystują niektórzy architekci do prezentacji swoich projektów. Znasz pewnie wielkich twórców takich jak:
- Le Corbusier
- Frank Lloyd Wright
- Frank Ghery
W internecie możesz zobaczyć ich zdjęcia z makietami. Słynne jest ujęcie, na którym architekt trzyma dłoń nad własnym dziełem, nie mogąc go – paradoksalnie – objąć w rzeczywistości. Wychodzi na to, że stworzenie przerasta twórcę.
Dołącz do darmowego kursu rysunku online i rysuj jak prawdziwy artysta.
Rysunek nr 4 - Szklany Londyn - jak metropolia stała się przytulna?
Popatrz tylko! Czy Londyn nie kojarzy Ci się z zimnymi, szklanymi wieżowcami dominującymi nad otoczeniem? Ich chłodna barwa, wzajemne odbicia i przytłaczająca bryła budzi nieprzyjemne odczucia. Na rysunku można tego uniknąć, przedstawiając miasto w zupełnie innym świetle.
Taki efekt uzyskasz akwarelą. Na kursie malarstwa uczymy, jak dobierać i odpowiednio nakładać farby, żeby rysunek był spójny kolorystycznie. Raczej nie używa się wszystkich barw z palety jednocześnie.
Jakich kolorów używać w malarstwie?
Tutaj artysta połączył fiolet z żółtym, co dało wrażenie spokojnego, letniego zmierzchu. Cudownie przedstawił efemeryczne szkło. Przez wielkie szyby możemy dostrzec zarys wnętrza wieżowców. W tej samej tonacji barwnej pozostaje pierwszoplanowe drzewo dopełniające kompozycję.
Historia sztuki
Rysunek nr 5 - Surrealistyczne wieżowce - nietypowe użycie ołówka
Możliwe, że myślałeś o rysunku ołówkiem, jako czymś oczywistym. O konstruowaniu brył na kursie na architekturę, rysowaniu budynków z dodaniem szrafu, szkicowaniu postaci podczas kursu na ASP. Rysunek, który widzisz to świetny przykład pobudzający wyobraźnię. Czy wpadłbyś na to, że ołówkiem można stworzyć tak mroczny klimat?
Opuszczone miasto wyłaniające się z dymu i oparów, budynki powleczone pajęczyną oraz nietypową substancją…
Czym jest rozcieruch?
To szybka i efektowna technika rysowania ołówkiem, zbliżona do malarstwa. Polega na rozcieraniu chusteczką pyłu lub opiłków grafitu i wydobywaniu światła gumką. Przypomina to malowanie, bo działasz plamami, a szczegóły i szraf ołówkiem dodajesz na końcu.
Jak wykonać rozcierucha? Etapy pracy.
- Podrys – mniej szczegółowy niż w tradycyjnym rysunku ołówkiem. Najważniejsze jest rozmieszczenie elementów i ich ogólna bryła. Zrób go mocniej, twardszym ołówkiem (2-3B) żeby nie rozmazał się podczas nakładania warstw grafitu.
- Pierwsza warstwa grafitu – zaszarzamy całą kartkę, chyba że chcesz celowo pozostawić jakąś część białą. Tak jest w Surrealistycznym mieście, w którym niebo podkreśla sylwetę wieżowców i symbolizuje pustkę otaczającą miasto-widmo.
- Stopniowe dokładanie grafitu – dodajesz i wcierasz tam, gdzie jest ciemniej, aż uzyskasz pożądane nasycenie.
- Wydobywanie światła gumką chlebową – naprzemiennie z punktem 3. rozjaśniasz świecące miejsca. Na końcu było by to niemożliwe przy grubej warstwie grafitu, wtopionej w kartkę.
- Dodawanie szczegółów i cieni ołówkiem – wszystkiego nie jesteś w stanie ukształtować samą chusteczką, dlatego, podobnie jak w zwykłym rysunku, wykorzystujemy ołówek. Na kursie artystycznym dowiedziałam się, że dzięki temu praca wygląda bardziej realistycznie.
- Użycie gumki w ołówku – daje ona możliwość zaznaczenia ostrego i precyzyjnego światła, blików i drobnych mignięć. Ten punkt analogicznie do 4., powtarzaj na przemian z 5.
Rysunek nr 6 - Metro warszawskie - szybkie wykańczanie prac
Metro narysowała absolwentka naszej Szkoły Rysunku, Joanna Pętkowska, która studiowała architekturę na WAPW. Dziś sama uczy studentów rysować i jest cenioną teoretyczką w dziedzinie rysunku. Jak widać zapał wzbudzony w pracowni jej nie opuszcza.
Na przykładzie tego rysunku świetnie widać jak, bez cieniowania całej pracy, można uzyskać wrażenie skończonego obrazu. Przez wycieniowanie tylko najważniejszego fragmentu, wzrok i uwaga widza skierowane są właśnie na wybraną część. Taki zabieg uczytelnia intencje rysownika. Każdy rysunek architektoniczny jest oparty o to, co chcesz przekazać odbiorcy.
Rysunek nr 7 - Toksyczna panorama - zamierzony klimat akwarelą
W mojej interpretacji ten rysunek mógłby być manifestem problemu zanieczyszczeń generowanych przez duże miasta. Także świetlnych. Użyte odcienie zieleni przypominają świecące neony, które w połączeniu z kłębem na niebie przywodzą na myśl toksyczne opary. Bynajmniej nie jest to przyjemnie zazielenione miasto ze świeżym powietrzem.
Kadr rodem z apokaliptycznych filmów scifi. Mimo że to nocne ujęcie, nie widać gwiazd. Niebo przysłonięte obłokiem zanieczyszczeń prześwietlają intensywne lampy przemysłowe. Z drugiej strony mogłoby to być zobrazowanie imprezowego życia miasta nocą, w szybkim tempie, z głośną muzyką, pełnymi chodnikami. Myślę, że ile ludzi, tyle różnych interpretacji, nie wykluczając podobnych.
Świetlistość - cecha malarstwa akwarelą
Pracę wykonano akwarelą. W tej technice możesz uzyskać niepowtarzane efekty świetlistości i lekkości. Dlatego z założenia przytłaczający obraz, tutaj nabiera filmowego, surrealistycznego nastroju. Farba akwarelowa nie jest kryjąca jak akryl czy olej. Malując, musimy stopniowo przyciemniać pracę, ponieważ zbyt intensywną barwę bardzo trudno ujarzmić.
Darmowy kurs malarstwa akwarelowego
Rysunek nr 8 - W cieniu podcieni - wydobycie światła cienkopisem
Rysunek cienkopisem przysparza problemów szczególnie początkującym twórcom. Jednak zdradzę Ci z doświadczenia, że bardzo pomaga w nauce rysunku od podstaw. Jest to technika trwała, zatem używając jej wyrabiasz pewność ręki, bo nie możesz zmazać wcześniej narysowanej linii. Jednocześnie płynność, z jaką prowadzi się cienkopisy korzystnie wpływa na ostateczny efekt .
Jak zróżnicować walor cienkopisem?
O ile w rysunku ołówkiem jest to dość oczywiste (wystarczy wziąć bardziej miękki grafit i/lub mocniej docisnąć narzędzie), to w przypadku posługiwania się cienkopisem ciemniejszy walor uzyskasz nakładając więcej warstw.
Wskazówki do cieniowania cienkopisem
Gdy chcesz narysować dużą płaszczyznę w cieniu dobrze będzie wyglądało, jeśli wypełnisz ją drobnymi kreskami. Oczywiście są miejsca, w których warto użyć dłuższych pociągnięć pokrywających całkowicie obszar cienia. Mają one jednak mniejsze pole, które bez problemu ogarniesz jednym pociągnięciem.
To klucz do ciekawie i zróżnicowanie oświetlonego rysunku. W obrębie danej warstwy staraj się używać jednakowych kierunku i zagęszczenia kresek. Inaczej rysunek będzie chaotyczny i nieczytelny. Dodając poszczególne warstwy przyciemnisz plamę. Proces ten jest stopniowy – nie zaczerniamy od razu całego obszaru, analogicznie jak w przypadku kursu rysunku ołówkiem.
O tym już nieco wspomniałam w poprzedniej poradzie. Żeby przyciemnić plamę nakładaj kolejną warstwę linii o odmiennym kierunku od poprzedniego.
Tutaj podobnie jak przy kierunku, dana gęstość niech będzie przypisana przez Ciebie do konkretnej warstwy (chyba, że dążysz do innego efektu- np. uzyskania gradientu). Jeśli rzadziej postawisz kreski, stworzysz delikatne przyciemnienie, zagęszczając je – pogłębisz cień.
To narzędzie pozwoli Ci narysować cienkie, delikatne linie oraz ciemniejsze i bardziej zdecydowane. Pierwsza opcja jest możliwa dzięki rysowaniu bokiem, pod kątem, z kolei druga przy prowadzeniu cienkopisu prostopadle do kartki.
Rysunek nr 9 - Historyczne miasto z lotu ptaka - perspektywa powietrzna
Autor tego obrazu zastosował centralną i osiową kompozycję z diagonalnymi przełamaniami. Pierwsza z nich tworzy linia nabrzeża prowadzona ukośnie do krawędzi kartki. Drugie to most, który, biegnąc po delikatnym odchyleniu od pionu, dzieli rzekę na różnej wielkości fragmenty. Kolejne, może mniej oczywiste, ale jak znaczące przełamanie tworzy przekątna powstająca po połączeniu budynku w lewym dolnym i prawym górnym rogu.
Innymi słowy: w dole po lewo mamy większe zagęszczenie obiektów niż po drugiej stronie mostu na rzece. Natomiast w panoramie miasta jest odwrotnie; to prawa strona zawiera wyraźniejsze i wyższe budynki. Taki zabieg przełamuje a jednocześnie równoważy kompozycję, przytrzymując ją ze wszystkich stron.
Dominantę w tym rysunku architektonicznym stanowi wieża, przecinająca arkusz w połowie. Ciemny dach budynku wybija się z pracy, dzięki stopniowemu rozmyciu panoramy miasta. Taki zabieg to perspektywa powietrzna.
Rysunek nr 10 - Warszawskie łazienki - architektura i zieleń
Ten rysunek ołówkiem przywodzi mi na myśl plenerowe spotkania organizowane przez Szkołę Rysunku, do której chodziłam. Z perspektywy przechodnia plenery wyglądają cudownie. Siedzisz sobie w pięknym otoczeniu, razem ze znajomymi i robisz to, co lubisz najbardziej. Jednak początki nauki rysunku w plenerze bywają trudne.
Strach przed nieznanym
O pierwszym plenerze dowiedziałam się z maila wysłanego przez prowadzącego kurs na architekturę. I od razu w głowie myśli: „Ale co wziąć ze sobą?”, „A jeśli pogoda się zepsuje”; „Nie mam odpowiedniego krzesełka”. Strach przed nieznanym, obawa, czy sobie poradzę. Dodam, że na kurs rysunku dojeżdżałam pociągiem, co zajmowało mi koło 2h.
Spakowałam tradycyjne narzędzia na lekcje rysunku i grubą poduszkę do siedzenia. Oczywiście czapka też się przydała.
Gdy już dotarłam do pracowni, z której razem ruszaliśmy na miejsce, miło się zaskoczyłam. Uśmiechnięta prowadząca przywitała mnie na wejściu. Mogłam pożyczyć krzesełko i deskę ze szkoły rysunku.
Trudne początki rysowania w plenerze
Przyznam, że pierwsze plenery rysunkowe nie należały do najprzyjemniejszych. Głównie przez dyskomfort spowodowany siedzeniem na ziemi.
Polecam zaopatrzyć się w krzesełko rybackie do plenerowych lekcji rysunku. Bardzo tanie, lekkie, kompaktowe i wygodne. Używałam go na praktykach rysunkowych z WAPW i nie wyobrażam sobie lepszego rozwiązania.
Na początku też miałam problem z ilością materiałów, które trzeba ze sobą donieść na miejsce. I tu również porada: bierz mniejszą deskę lub dużą, ale lżejszą. Niektóre są na tyle grube, że faktycznie obciążają niepotrzebnie ramię.
Czy było warto?
Po dwóch plenerach było już lepiej. Najwięcej doświadczenia dały mi jednak praktyki rysunkowe ze studiów architektonicznych. Tam korzystaliśmy z różnych technik. Był nawet kurs malarstwa akwarelami w plenerze!
Okazuje się, że można znaleźć kompaktowe farby, od których pudełko służy jako paleta. Do tego spryskiwacz z wodą i voila! Nawet format B2 nie stanowił problemu.
Rysunek plenerowy - to musisz wiedzieć
Każdy, niezależnie od poziomu zaawansowania. Nauka rysunku od podstaw z natury jest bardzo wartościowa, gdyż pozwala analizować architekturę na żywo. Dodatkowo zasady perspektywy, które tradycyjnie wyjaśniamy na kursie rysunku w pracowni, stają czytelne i bardziej rzeczywiste na zewnątrz.
W skład podstawowego zestawu, który przyda Ci się podczas plenerowej lekcji rysunku wchodzą:
- krzesełko rybackie/poduszka
- czapka, butelka wody, krem z filtrem (w przypadku plenerów w upalne dni)
- deska
- klipsy do przypięcia kartki
- arkusze papieru
- szkicownik
- ołówki 2B-8B
- gumka chlebowa
Dodatkowo, jeśli preferujesz pracę w innej technice, dobierz odpowiednie do niej narzędzia. Mogą to być pastele, flamastry cienkopisy, albo zestaw do akwareli:
- farby z paletką
- pędzle
- atomizer z wodą
- pojemnik na wodę
- ściereczka
- papier do akwareli 300g
Rysowanie w plenerze było dla mnie krokiem milowym podczas kursu na architekturę. Takie zajęcia świetnie się sprawdzają i przynoszą wiele korzyści zarówno zaawansowanym, jak i początkującym rysownikom.
- Gwarantuję, że po kilku wypadach w plener zakochasz się w tej formie rysunku.
- Rysowanie z natury podczas wakacyjnego kursu rysunku to świetny sposób na przyjemne spędzenie wolnego czasu w połączeniu z produktywnością.
- Możesz wykorzystać umiejętność rysowania i z kolejnej wycieczki przywieźć pamiątkowe szkice zamiast tysiąca zdjęć, o których i tak się zapomina.
- Rysując w plenerze, szybciej przyswoisz zasady perspektywy. Ponadto, jeśli planujesz dostać się na architekturę, obserwując budynki, zrozumiesz działanie stylów historycznych i nowoczesnych tendencji w budownictwie.
- Rysowanie budynków z natury rozwija widzenie przestrzenne. W tym przypadku przenosisz obiekt 3D na 2-wymiarową kartkę.
Pracuj zgodnie z tradycyjną zasadą rysowania od ogółu do szczegółu. Najpierw zaznaczasz horyzont i proporcje. Odmierzaj je za pomocą np. ołówka. Kolejno wrysowujesz sylwetki, bryły budynków i dodajesz okna oraz detale. Cały czas kontroluj linie do punktów zbiegu, które wyznaczysz na podstawie tego, co widzisz.
Możliwe, że rysunek z wypadu plenerowego będziesz kończył później, dlatego ważne, żeby wszystkie proporcje znalazły się na Twojej kartce. Na zewnątrz zmienia się oświetlenie. Dobrym sposobem na uchwycenie idealnego światła jest zrobienie zdjęcia w odpowiednim momencie. Dzięki niemu w razie potrzeby dokończysz rysunek. Ustaw aparat na linii wzroku, aby perspektywa była zgodna z Twoim punktem obserwacji.
Z pewnością warto udać się do ciekawych miejsc, które nas inspirują i budzą chęć do rysowania. Znajdź dynamiczne ujęcie ulicy z wyrazistym punktem zbiegu, kamienicę o bogatej fasadzie, intrygujące zamknięcie widokowe uliczki lub otwarcie na zieleń.
Zwróć też uwagę na światło. Dobrze gdy rysowany obiekt ma ciekawie zaznaczone cienie, które nadadzą rysunkowi głębi. Całkowicie zacienione budynki mogą wyjść mniej interesująco.
Nie zapomnij również zwrócić uwagę na wygodę i bezpieczeństwo podczas rysowania w plenerze. Jeśli planujesz w danym miejscu spędzić 4h upewnij się, że będzie ono dla Ciebie komfortowe. Gdy jednak planujesz wykonać w plenerze jedynie szybki szkic, możesz sobie pozwolić na bardziej ekstremalne warunki😉. Nie rysuj blisko ruchliwej jezdni.
Taka umowna minimalna granica temperatury to 18 stopni. Są to warunki najbardziej optymalne do dłuższego rysowania. Chociaż niektórzy zapaleńcy rysują także w zimowe dni😉(przykładowo Remek Szulc z filii DOMINa w Łodzi). Przed wyjściem sprawdź prognozę pogody, aby nie zaskoczyła Cię burza. Gdy będziesz w mieście, możesz ukryć się przed deszczem w kawiarni.
Rysunek nr 11 - Siedząca nad wodą - jaki efekt daje akryl?
To pierwszy na tej stronie obraz namalowany farbami akrylowymi. Jakie budzi w Tobie odczucia? Podziel się nimi w komentarzu, jeśli masz ochotę😊.
Za malowaniem akrylami kryją się typowe dla tej techniki efekty wizualne. Farbę możesz nakładać bardzo grubą warstwą, co nada specyficzną fakturę i trójwymiarowość rysunkowi. Inaczej niż w przypadku akwareli (https://akwarela.eu/kursy-online-akwareli/) nie musisz przejmować się kryciem farb. W tej technice swobodnie nałożysz biel na ciemniejsze podłoże.
Odmienne efekty wizualne
Spójrz, jak prezentuje się postać na tle wody i zieleni. Jest ona malowana o wiele bardziej gładko i subtelnie. Jakby jej skóra stanowiła rzeczywistą powierzchnię. Podobnie z materiałem sukienki. Sprawia wrażenie zwiewnej, delikatnej koronki.
Inne właściwości możesz dostrzec w krajobrazie. Artysta do jego namalowania użył intensywnych barw, z mniejszą ilością płynnych przejść tonalnych. Są za to grube warstwy farby i dynamiczne pociągnięcia, które sugerują układ liści.
Nie odkładaj spełnienia marzeń na później
W kursie malarstwa może wziąć udział każdy. Niezależnie od wieku i poziomu zaawansowania. Badania wykazują, że kurs artystyczny w szkole rysunku jest o wiele bardziej skuteczny niż nauka na własną rękę.
Rysunek nr 12 - Jednokolorowa grafika - digital painting
Myślałeś kiedyś o zastosowaniu w swoim rysunku tylko jednego koloru? Oczywistością wydaje się rysowanie ołówkiem, który daje zróżnicowane odcienie szarości (z wykorzystaniem bieli i czasem czerni), albo cienkopisem, czy jedną kredką.
Mam jednak na myśli coś innego. Monochromatyzm w digital paintingu, który daje Ci możliwość uzyskania zaskakującego wrażenia.
Mniej nie znaczy łatwiej
Robiąc planszę projektu na architekturze, często wybieramy jednokolorowe przedstawienie. Ma to nakierować uwagę odbiorcy na ważny aspekt, nie rozpraszając go niepotrzebną informacją. W dużej mierze monochromatyczna prezentacja zyskuje na estetyce. Chociaż jej wybór można też tłumaczyć ogólnie panującą modą.
Podobnie jest z konwencją przedstawienia w szarości z dominującym kolorem. Świadome i udane użycie obu technik wymaga przemyślenia i analizy. W grę wchodzą aspekty:
- co chcę uwydatnić?
- jak pokazać ważne i mniej istotne?
- na jakiej zasadzie zestawiam, różnicuję barwy?
- jakiego koloru i w ilu odcieniach używam?
- …
Gdybym miał przemawiać dwie godziny, na przygotowanie potrzebuję 5 minut, jeżeli będę przemawiał 5 minut, na przygotowanie potrzebuję dwóch godziny.
Winston Churchill
Powyższy cytat doskonale daje przenieść się na płaszczyznę rysunku, który jest także wypowiedzią artysty. Mając ograniczone, precyzyjne środki więcej czasu poświęcisz na analizę niż wykonanie. To przeważnie jest korzystniejsze dla końcowego efektu rysunkowego. Taka umiejętność syntetycznego przedstawiania najważniejszych myśli jest niezbędna u kandydatów na architekturę.
MONOCHROMATYZM - kiedy go stosowano?
Użycie jednej barwy było popularne już w Japonii w okresie Muromachi, czyli latach 1336–1573. Tę technikę wykorzystywał również Paolo Uccello – włoski malarz doby renesansu.
Współcześnie artyści bardzo chętnie stosują monochromatyzm ze względu na jego silny przekaz. Znajdziesz go również w logach, plakatach i innych grafikach.
Rysunek nr 13 - Nowoczesna Notre Dame - dobierz kolory i perspektywę
Magia rysunku daje bardzo wiele możliwości. Jako artysta panujesz nad tworzonym światem. Poprzez przekształcanie rzeczywistości i nadawanie jej zupełnie nowego sensu wpływasz na odbiorcę. Zależenie od zamierzonej intencji możesz mu przekazać wiadomość zawartą w Twoim rysunku.
Manieryzm - obrazy z ukrytą treścią
Epoka, która była pewnym wyzwoleniem z klasycznej harmonii i ładu zaowocowała bogatymi treściowo i doskonałymi technicznie dziełami. Malarze pragnęli zaskakiwać widza, stosując iluzję i skomplikowaną symbolikę. Zdarzały się obrazy, których sens rozumieli tylko nieliczni. Panuje przekonanie, że Angolo Bronzino wykpił swoim obrazem króla Franciszka I. Namalowana kobieta ma ponoć oznaczać syfilis, na który rzekomo zachorował władca. Jednak tę interpretację poddano w wątpliwość.
Wracając do prezentowanego rysunku: możesz dostrzec połączenie cienkopisu i kredki. Te techniki nadają nowoczesny wyraz dziełu. Spójrz, że pociągnięcia kredką są proste, gładko ułożone w kierunku wertykalnym.
Kolorowa plama stanowi tło i podbicie rysowanej cienkopisem architektury. Ściany budynków są w większości brązowe, natomiast od dołu i góry spływa na nie, w kontraście temperaturowym, błękitna poświata.
Spojrzenie z góry i kubiczne formy
Charakter rysunkowi nadaje też perspektywa i styl przedstawienia. Artysta podszedł do gotyckiej katedry bardzo analitycznie. Żeby nie pogubić się w wielości kształtów, jakie proponowano w architekturze tamtej epoki, rozłożył ją na czynniki pierwsze. Sprowadził do prostych, podstawowych brył każdy element. Wieże zostały zamknięte w prostopadłościany, podobnie korpus kościoła. Na to nałożono dach w formie graniastosłupa.
3 najchętniej wybierane kursy artystyczne
Chciałbyś rozpocząć przygodę z rysunkiem, ale nie wiesz, od czego zacząć?
Spieszę z pomocą! Oto kursy rysunku, które są najlepsze na start. Kliknij w interesujący Cię rodzaj i poznaj szczegóły.
Rysunek dla dzieci
To nie nudna plastyka w szkole. Z nami Twoja pociecha rozwinie swoje umiejętności manualne i kreatywność, które są ważne tak młodym wieku. Rysunek dla dzieci to świetna okazja na nawiązanie nowych przyjaźni i wyrażanie własnych emocji w efektowny i nieinwazyjny sposób.
Wakacyjny kurs rysunku
Spędź niezapomniane artystyczne lato. Niezależnie od poziomu zaawansowania możesz dołączyć do codziennych lekcji rysunku. Sam wybierasz rodzaj zajęć i długość kursu.
Kurs rysunku online
Kurs artystyczny w Twoim domu! Materiały w formie video, do których możesz wracać wielokrotnie oraz indywidualne spotkania z mentorem gwarantują Ci szybki i efektywny rozwój potencjału plastycznego.
Perspektywa z lotu ptaka, o której zapewne już czytałeś na tej stronie to innowacyjne podejście do średniowiecznej katedry. Ta monumentalna budowla, wznoszona na chwałę Boga miała zachwycać wiernych, przyciągać ich do świątyni i nakłaniać do wiary. Człowiek przy tak ogromnej świątyni czuł się mało znaczący w obliczu Boga. Wzbudzała zatem pokorę.
Jeśli spojrzysz na Notre Dame z góry, jak z samolotu, co nie było możliwe w tamtych czasach, wygląda ona mniej imponująco. Staje się zabawką z klocków, wystającą ponad niewielkie średniowieczne zabudowania.
Niby taki mały ruch, ale przemyślany daje zamierzony efekt w rysunku . Ty także możesz stosować podobne zagrania w swoich pracach.
Rysunek nr 14 - Odręczna wizualizacja - ołówek lepszy niż render
Coraz nowocześniejsze programy pozwalają architektom tworzyć realistyczne przedstawienia swoich projektów. (sprawdź – kurs modelowania 3D i renderowania)Na początku fascynowano się tą możliwością, prezentując wizje wyobrażonych budynków w konkretnym otoczeniu, jakby zrobiono im zdjęcie.
Ostatnio jednak jest tendencja do pokazywania architektury w bardziej przemyślany i odręczny sposób. Po to aby uniknąć zimnych i sztucznych renderów tworzy się kolaże, szkice, aksonometrie i inne grafiki. Takie przedstawienie ma w sobie niepowtarzalny charakter.
Gdy mój kolega z grupy na WAPW rysował widoki z wnętrza własnego projektu, wszyscy byli zachwyceni, a prowadząca poleciła mu umieścić rysunki na planszy. Spójrz na powyższy obraz. Czy nie chciałbyś podczas spotkania z architektem otrzymać projektu właśnie w takiej wersji?
Tutaj rysownik przyjął konwencję realistyczną. Szczegółowo dopracowane cienie, wysublimowane błyski w oknach… Niebo, dla podkreślenia jasnego budynku, artysta przyciemnił drobnymi pociągnięciami ołówka.
Rysunek nr 15 - Ściana zajmująca 80% rysunku - faktury i światło w akwareli
Jak ciekawie przedstawić pozornie nudny obiekt? Może z każdego widoku da się wyciągnąć jakąś wartość, zależnie od podejścia i użytej techniki. Na kursie artystycznym poznasz wiele sposobów spojrzenia na rzeczywistość. Otworzą Ci one głowę na niesztampowe rozwiązania. Tak właśnie malarze tworzyli swoje najwybitniejsze obrazy.
Zauważ, ze artysta postawił na wrażenia, które wywołują w odbiorcy rysy i zacieki na ścianie oraz układające się na niej w konkretny sposób światło.
Rysunek nr 16 - Kanał wenecki - ujęcie w ciekawym kadrze
Była perspektywa z lotu ptaka, były widoki z poziomu człowieka… Czas na kadr z pierwszego piętra. Kiedyś tematem podczas egzaminu na architekturę był właśnie widok z kawiarni, która mieściła się na wspomnianej wysokości. Cóż zatem?
Dobre ustawienie horyzontu gra główną rolę (nieco powyżej połowy kartki). Później wystarczy tylko trzymać się punktów zbiegu.
Jak wspaniale malarz zagrał tu ujęciem! Ciasny kanał wenecki w poziomym ustawieniu otwiera się i daje oddech widzowi, który spragniony widoku dachów budynków, może je dopowiedzieć w wyobraźni. Zakręcająca uliczka to miejsce również skrywające tajemnicę, więc cały obraz istnieje dalej poza kartką, rozpychając ją w głąb i wszerz.
Rysunek nr 17 - Ujarzmić perspektywę - wykorzystaj linie do zbiegu
Rysunek perspektywiczny stanowi nie lada wyzwanie, szczególnie dla początkujących artystów. Obok widzisz, jak można poradzić sobie z tym zadaniem, aby nawet skomplikowane bryły narysować poprawnie.
Wzór na ścianach i podłodze, czyli niby-kafelki tworzą linie biegnące do punktów zbiegu. Dzięki takiej siatce nie trudno umieścić obiekty na arkuszu. Takie ćwiczenie przygotuje Cię do egzaminu na architekturę.
Chwyć zatem za ołówek i do dzieła!
Rysunek nr 18 - W klimacie Titanica - delikatnie użyte flamastry
Flamastry kojarzą się raczej z lekcjami rysowania samochodów czy kursem na ASP pod kierunki związane z designem. Dają mocny kontrast i pozwalają szybko wykończyć prace, co widać na rysunku obok.
Właśnie dlatego rysunek tonącego statku się wyróżnia. Technika została użyta z zupełnie innym podejściem, w powściągliwy sposób. W statku widać nawet odbijające się elementy otoczenia. Scena ma oniryczny, chłodny charakter. Z jednej strony uspokaja, z drugiej wprowadza w stan napięcia.
Zupełnie jakby wstrzymać oddech przed katastrofą…
rozpocznij rysowanie >>
Zobacz jak krok po kroku stworzyć rysunek ciągnika. Lekcja przygotowana dzięki materiałom Wojciecha Domińczaka.
Rysunek nr 19 - Gotyk z pleneru - zamaszysta i dynamiczna kreska
Każdy rysownik ma inny styl, który wypracowuje przez całe życie. Stale też go modyfikuje. W plenerze przydaje się umiejętność szybkiego notowania tego, co widzimy. Tutaj z pomocą przychodzi rysowanie wrażeniowo i dynamicznie.
Jak widzisz, obraz sprawia wrażenie ruchu (gdy skupimy się na poszczególnych liniach). Nie jest to sztywne kreślenie. Takie prace mają swój urok i naturalność. Jeśli pragniesz zachować indywidualny charakter rysunku, pozwoli Ci na to luźne i szybkie rysowanie.
Przyciągający węzeł - siła gradnientu
O przydatności węzła dowiedziałam się podczas kursu na architekturę w Poznaniu. To szybki i efektowny, a zarazem bardzo rozsądny sposób na wykończenie pracy. Jeśli masz z tym problem, bo nudzi Cię dziubanie w kółko tego samego – wypróbuj metodę rozpuszczania węzła.
Autor rysunku zdecydował się podzielić go na dwie części. Oto cechy poszczególnych z nich:
CIEMNA – ŚWIATŁOCIENIOWA
- Służy jako węzeł i przyciąga uwagę – z pewnością zauważyłeś ją najpierw, przy pierwszym rzucie oka na rysunek.
- Użyty w niej silny i kontrastowy światłocień nadaje wrażenia trójwymiarowości.
- Nasycona gęstą siatką linii dociąża pracę.
- Jest tzw. popisem rysownika. Na fragmencie ukazuje jego 100% umiejętności.
- Miejsce na Twoje sugestie – zostaw je proszę w komentarzu.
JASNA – LINEARNA
- To tzw. oddech na rysunku. Równoważy ciężką, wycieniowaną część.
- Zdradza tajemnicę, jak skonstruowany jest rysunek, pokazując, że artysta ma świadomość budowy obiektu.
- Sprawia, że rysunek jest ciekawszy i przyjemniejszy w odbiorze.
- Miejsce na Twoje sugestie – zostaw je proszę w komentarzu.
GRADNIENT – POŁĄCZENIE I PRZEJŚCIE
Oczywiście pomiędzy oboma fragmentami rysunku nie ma wyraźnej granicy. Węzeł stopniowo rozpuszcza się do fazy linearnej. Zauważ zresztą, że obie części przenikają się i mieszają ze sobą. Tak, jak w lewym dolnym rogu, tuż przy pierwszoplanowej dominancie znajduje się linearny budynek w tle.
Rysunek nr 20 - nike z samotraki - niewiarygodnie gładki ołówek
Ta hellenistyczna rzeźba w stylu mokrych szat, które opinają i podkreślają budowę ciała cieszy się niesłabnącą popularnością. Przestrzenne dzieła sztuki są świetną inspiracją do nauki rysunku (nie tylko architektonicznego😉).
Gdy przyjrzysz się omawianemu dziełu, dostrzeżesz precyzję pociągnięć ołówka w części linearnej i płynny światłocień. Głęboka czerń sprawia wrażenie wydruku i stanowi przeciwwagę dla białego skrzydła. Możesz ją uzyskać, używając ołówka 6B lub więcej.
Zobacz też inny sposób wykonania tego rysunku ołówkiem:
Rysunek – unikalne prace w różnych technikach.
Kontrasty w rysunku - jak wzmocnić wrażenie?
Dlaczego na rysunku rzeźba wygląda, jak ze świeżo polerowanego marmuru? Co to daje?
Do uzyskania widocznego blasku potrzebna nam jest ciemność. Dlatego części ciała, w miejscu, gdzie są oświetlone otacza ciemne tło. Kontrast działa też w drugą stronę – zacienione szaty pokrywają nieregularne odbicia światła.
Dodatkowo przeciwstawne plamy kolorystyczne stanowią przeciwwagę w rysunku. Na kursach artystycznych w Szkole Rysunku nauczysz się jak poprawnie zakomponować arkusz, żeby był on harmonijny i przyjemny dla oka.
Rysunek nr 21 - Nocna akwarela - nietypowe oświetlenie
W nocy światło nadaje obiektom miasta zupełnie inny charakter niż dzienna poświata słońca. Podświetlona od dołu architektura nabiera niezwykłej plastyczności. Dodatkowo latarnie uliczne, reflektory samochodów odbijające się w asfalcie i widoczne w oknach błyski lamp kreują klimatyczny, różnorodny obraz.
Ty także możesz namalować taki widok. Najprzyjemniej wybrać się w plener, podczas ciepłej, letniej nocy. Chętnych do wspólnej twórczości znajdziesz na lekcjach rysunku w naszej pracowni.
Zanieczyszczenie światłem
Artysta przedstawił realia Warszawy. W stolicy jest zawsze jasno. Światła bijące z każdej strony uniemożliwiają spojrzenie na gwiazdy. Zjawisko nadmiernego oświetlenia nocnego określono zanieczyszczeniem świetlnym.
Możliwe, że jeśli przeprowadziłeś się z małej miejscowości do większego miasta doświadczyłeś szoku. Ja poczułam taki dyskomfort wyjeżdżając na studia do stolicy. Jasność panująca w nocy utrudniała głęboki sen. Ma ona negatywny wpływ nie tylko na nasz zegar biologiczny, ale również na otaczające nas rośliny i zwierzęta.
Parki ciemnego nieba
Podobnie jak rezerwaty przyrody chronią ją (przed zanieczyszczeniem światłem) i pełnią funkcję edukacyjną. Otaczają też obserwatoria astronomiczne, aby umożliwić prowadzenie badań kosmosu. Jeśli chciałbyś odwiedzić taki rezerwat ciemności, to w Polsce masz do wyboru dwa: w Górach Izerskich i Bieszczadach Zachodnich.
Rysunek nr 22 - Hiszpańskie ciepło - przenikanie barw w akwareli
Przenieś się w wyobraźni do hiszpańskiej Walencji. Lazurowe wybrzeże, gorące słońce i wspaniała architektura. Mieniące się wieloma kolorami bielone domki, barwne kamienice i średniowieczne zabytki. Idealne miejsce do rysowania w plenerze dla każdego artysty i architekta.
Michał Miszkurka, który pracował nad poniższą akwarelą w niebywały sposób zawarł na papierze całe ciepło bijące z otoczenia. Wykorzystał różnie odcienie brązu i sepii jako bazę do budynków. Przełamał je fioletem i czerwienią. Tego właśnie możesz nauczyć się na kursie malarstwa. Gdy chcesz dodać cień do ciepłego obiektu, używasz chłodniejszej barwy.
Malarz wprowadził też cieplejsze i chłodniejsze plamy na ścianach budynków, aby ukazać odbijające się światło. W akwareli jest to często stosowany zabieg: do mokrych plam na arkuszu wpuszczamy po kropli innej barwy, która momentalnie rozpływa się na większą powierzchnię i zostawia mieniący się efekt.
Efektowny rysunek - zaoszczędź czas
Kolejnym ciekawym zabiegiem, który przyspieszy pracę nad rysunkiem jest niedopowiedzenie. Możesz je wykorzystać tak jak na rysunku Michała – przyziemia budynków zostały potraktowane barwnymi plamami bez dodania szczegółów. Sprawiają one wrażenie nieco zamglonych.
Rekompensuje to jednak precyzyjnie namalowany ogródek kawiarni wraz z klientami, który znajduje się w centrum arkusza.
Rysunek nr 23 - Estetyczna rudera - kontrasty świetlne
D. Kwiatkowska wykonała niesamowitą pracę – kolejną w technice akwarelowej. Dzięki artystce rozpadające się obiekty niczym slumsy w Indiach nabrały nowej świeżości i artystycznej wartości.
Nie przyciąga uwagi teraz ich stan, a kontrast ostrego słońca wpadającego przez zapadnięty strop. Spójrz na niepowtarzalny wzór stworzony przez nadłamane belki i fragmenty krokwi.
Poświata przeciągnięta jest dalej: na ścianę i grunt, kontynuując kompozycję rysunku.
Gra światłem w praktyce - ikony współczesnej architektury
Tadao Ando - Kościół światła
Japoński minimalizm, surowa forma i skłaniające do kontemplacji ciemne wnętrze wyróżniają ten budynek. W prezbiterium znakiem świetlnym jest krzyż.
Peter Zumthor - kaplica brata Klausa
Otwarte od góry wnętrze pozwala przenikać warunkom atmosferycznym. W słoneczny dzień zauważysz nad sobą rozblask niczym światło gwiazdy.
Znani architekci także posługują się światłem w swych budynkach. Gra płaszczyznami i kątami ścian dla odpowiedniego ukształtowania wzoru tworzona jest na podstawie ich wiedzy, ale też metodą eksperymentów. W tym celu architekci robią makiety. Jeśli chcesz pobawić się modelarsko, przyjdź na zajęcia z papieroplastyki 😊
Rysunek nr 24 - Partenon z ukrycia - przenieś się w czasie
Zobaczenie ruin świątyni Ateny na Akropolu ateńskim… To musi być doświadczenie zmieniające całe życie! Też tak czujesz?
Zabieram Cię na spacer greckim wzgórzem. Chodź! Intensywne światło słońca wydobywa tryglify we fryzie i delikatnie muska kanele na trzonach kolumn. Co jakiś czas upał zaburza poczucie rzeczywistości i wydaje Ci się, że ruiny odżywają. Obok przechodzi Platon zajęty żarliwą dyskusją, na krańcu kamiennej płyty przysiada Pitagoras i obserwuje świątynię, trzymając tajemnicze drewniane przyrządy.
Lawirujemy teraz między starożytnością a teraźniejszością. Raz marmur staje się intensywnie kolorowy: powraca pierwotna polichromia o czerwonym, niebieskim, złotym i białym odcieniu. Z kolejnym lekkim ruchem rozgrzanego powietrza rozpływa się w kremowo-białej kolorystyce.
Pośród gwaru greckich słów i dźwięków starożytnej muzyki wyłapujesz wołanie Twojego imienia. Wracamy…
Zrób to sam - rysunek partenonu z WAPW
Przed przystąpieniem do perspektywicznego szkicu architektury przeanalizuj dogłębnie świątynię grecką po względem budowy. Narysuj rzut, przekrój i porządek dorycki jak prawdziwy student architektury. Przez to zapamiętasz układ kolumn i pomieszczeń wraz z nazwami.
Gdy już przejdziesz do właściwego rysunku, poczujesz się pewniej, a eksperymenty z różnymi ustawieniami świątyni będą czystą przyjemnością.
Rysunek nr 25 - Współczesne lotnisko - dynamika, nietypowe kształty i gra kierunków
Czym charakteryzuje się nowoczesna architektura?
Nietypowym kształtem, przeszkleniami, przestronnością wnętrz? Architekci zwracają również uwagę na poszanowanie przyrody: naturalne surowce, materiały z odzysku, choć to inny temat.
Bartłomiej Piszczek odpowiedział na powyższe pytanie swoją pracą z kursu rysunku w ferie. Nowoczesność zdefiniował bogatą dynamiką kształtów. Połączył proste oraz zakrzywione płaszczyzny w różnych konfiguracjach i nachyleniach. Cały budynek wydaje się dążyć ku niebu, nieco w lewo a jednocześnie uziemiać się diagonalnie za pomocą platform i ścian.
W tym starciu wygrywa wznoszenie, które ma charakter startu samolotu. Maszyna aby się poderwać pokonuje silny opór. W rezultacie może z lekkością sunąć nad warstwą chmur.
Diagonalną kompozycję rysunku artysta zrównoważył delikatnymi smugami na niebie, które pomnażają dynamikę. Technika, której użył Bartek to połączenie kredki z cienkopisem. W szkole rysunku uczą, jakie narzędzia warto mieszać, a które ze sobą nie współgrają. Przykładowo: możesz zastąpić cienkopis długopisem, ale nie polecają zestawienia kredka-ołówek.
Chciałabym, żebyś zwrócił uwagę na jeszcze jeden aspekt. Artysta podkreślił cienkopisem główne elementy rysunku. Natomiast pierwszoplanowe postaci, czy komponenty tła naszkicował jedynie kredką. Dzięki temu są one lżejsze, a budynek dominuje na obrazie. Zobacz zatem, jak wiele można uzyskać tak drobnymi działaniami. To bardzo motywuje do nauki rysowania!